Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsem dofotila

Láska k umění mnohdy navodí pocit, že i vy jste talentovaní. Nač jen pasivně přijímat, tleskat a s úžasem hledět? Je třeba také tvořit! Projevit se skrze hudbu, film, divadlo, fotografii, báseň, tanec, sochu, obraz, instalaci, román, tapiserii či patchwork...

Doppler (režie: L. Dušková)LV

I já občas zaváhám a naivně zapřemýšlím, nejsem-li obdařena. Nemám já náhodou špetku nadání, abych mohla světu ukázat, co ve mě doopravdy je? Zkoušela jsem již mnoho cest, které se však ukázaly jako nikam nevedoucí. Dětství jsem strávila se slepenými prsty, v pahýlcích vteřinové lepidlo a přede mnou koláže, muchláže a roláže. Tváře pocákané od barev z vodovek i temper, oblečení počmárané od fix. Snažila jsem se zpívat ve sboru, tančit balet, hrát a nepřehrávat v dětském dramaťáku i fotit zrcadlovkou sebe i ostatní. Nic však nebylo to pravé ořechové, spíš to bylo takříkajíc nemastné, neslané. 

I přesto všechno zkouším vykřesat maximum z toho mála, čím jsem byla obdařena. Mým posledním naivním krokem do neznáma bylo focení divadla. Chtěla jsem zachytit nezachytitelné. Udržet ve hmatatelné vzpomínce to, co se již nikdy nezopakuje. Zaznamenat představení i s jeho zvláštní poetikou, ať už snovou, drsnou, dechberoucí či zcela chybějící. 

Povzbuzena kladným hodnocením mých fotografií z divadelního festivalu, jsem si v hlavě stále dokola pohrávala s myšlenkou, že tohle by mi možná šlo, že tohle by mě možná bavilo, že tohle by se mi možná líbilo... Už jsem skoro zapomněla, že poslední den festivalu mi fotoaparát trochu špatně zaostřoval a baterky se vybíjely na můj vkus až příliš rychle. Stále jsem si říkala: zrcadlovka mě nestála pár haléřů, musí něco vydržet. A baterky? Vždť mám dvě, jedna se může nabíjet, zatímco budu používat tu druhou.

Onoho osudného dne ráno jsem si uvědomila, že bych se měla pokusit vyfotit pár fotek, ještě než představení vůbec začne. Vybité baterky jsem nabila. Jaké bylo mé hrůzné zjištění, když po vyfocení několika snímků, fotoaparát opět hlásil, že baterie je vybitá. Chtělo se mi omdlít. Druhá baterie na tom byla ještě hůře. S ní se fotoaparát ani nezapnul. Chtělo se mi lehnout si na zem a bušit pěstičkama. Nicméně ovládla jsem se a vymyslela zoufalecký plán. Sednu si někam k zásuvce a baterii budu co chvíli nabíjet.

Ani jsem nechtěla přemýšlet o tom, co budu dělat, když v sále nebude zásuvka. Musí tam být. Jinak se rozbrečím.

Naštěstí tam byla a dokonce kousek od první řady na kraji. Usedla jsem a rychle nabíjela. Byla jsem rudá, nervózní a vzteklá. Styděla jsem se za svůj troufalý nápad. Jak chci něco fotit, když na to nemám ani  techniku? Představení začalo. Velmi intimní a tichý začátek, navíc v potemnělém světle. Snažila jsem se zaostřit, ale marně. Každé cvaknutí pro mě bylo jako startovní výstřel, rána z děla, poplašná siréna, naléhavý výkřik o pomoc či vytí vlků uprostřed noci. Po každém takovém zvuku jsem chtěla zmizet pod sedačku, padnout na kolena, přikrýt si hlavu rukama a čekat na závěrečný potlesk, který mě vysvobodí.

Nicméně nutno poznamenat, že jsem se nevzdávala. Vytrvale jsem se snažila vyfotit alespoň něco, než se mi vybije baterie, což se stávalo vždy po pěti až deseti fotkách. Potila jsem se jako nikdy. Vyschlo mi v krku. Hlava se mi točila. Přesto jsem co chvíli přiložila fotoaparát k oku za orosenými brýlemi a snažila se v té všudypřítomné tmě najít herce. Zaostřit a vyfotit. Vyndat baterku, chvíli čekat, baterku vrátit, snažit se fotit. Představení jsem ani nevnímala.

Ze sálu jsem se vypotácela celá bledá. "Už nikdy nebudu fotit divadlo!" plačtivě jsem se svěřovala své kamarádce do telefonu. Za chvíli vyšla režisérka: "Tak co? Jak se ti to fotilo?" "No..." váhavě jsem začala. "Bylo to hodně tmavý, co? Pohádali jsme se s osvětlovačem, svítil to úplně blbě." "Bylo to dost tmavý, to jo!" nemohla jsem než souhlasit. Svedu můj neúspěch na osvětlovače? Raději jsem mlčela a styděla se. 

Autor: Lenka Veverková | úterý 9.4.2013 19:20 | karma článku: 14,28 | přečteno: 1643x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslanci omezí prodej půdy cizincům, změní zákon po havárii na Bečvě

3. května 2024  5:16,  aktualizováno 

Přímý přenos Sněmovna má v pátek na programu vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy, novelu vodního zákona...

V Litvínově vnikl násilně do budovy gymnázia muž, policie podezřelého zadržela

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  8:47

Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...

Nebojíme se, tahák nepotřebujeme. Maturanti vyrazili na písemky z češtiny

3. května 2024  8:24

Studenti posledních ročníků maturitních oborů v pátek ráno znovu usedli k písemné části společné...

Česko se v žebříčku svobody tisku propadlo o tři příčky, Slovensko ještě víc

3. května 2024  8:11

Česko si v žebříčku svobody tisku oproti loňsku pohoršilo o tři pozice, je sedmnácté. Pořadí vydává...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy