Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak slavím Vánoce

Přístup člověka k vánočním svátkům prochází několika fázemi: v dětství se na ně těší ("Kolik dárků asi dostanu?"), v pubertě jimi opovrhuje ("Jak pokrytecký a trapný je se na sebe usmívat,  když se nesnášíme!"), v dospělosti mu připadají zbytečné ("Je to jen obchodní trik, jak nás donutit utratit více peněz!") a ve stáří podlehne sentimentu ("Vezmu vnuky na procházku a ukážu jim, jak se Vánoce slavily za nás!").

Do deseti let jsem vánoce prožívala velmi intenzivně. Sepisovala jsem dlouhé dopisy Ježíškovi, které jsem několikrát pozměňovala a upravovala. Nestarala jsem se o dárky pro ostatní, maximálně jsem vyrobila něco lepkavého z papíru a vaty. Fascinovala mě uspěchaná atmosféra, návštěvy obchodů, světýlka v oknech, vystřihování papírových vloček, lepení sněhuláků do oken a vybírání vánočních papírů.

Poslední týden před Štědrým dnem byl tlak nesnesitelný - adventní kalendář skoro snědený, byt do detailů vyzdobený a maminka se zavřela do pokoje, kam jsem nesměla vstoupit. Asistovala jsem při kuchání kapra, pouštěla skořápky z ořechů v lavoru s vodou, házela pantoflí a lila olovo. Na onen slavný den jsme ráno ozdobili stromeček, koukali se na pohádky, připravili bramborový salát a tajně uždibovali vánoční cukroví (ale naoko jsme se samozřejmě všichni postili). Šli jsme na dlouhou procházku do lesa, doma dosmažili řízky a vyfikli se na večer. Po opulentní večeři zazvonil zvonek a já běžela do setmělého pokoje, ve kterém zářil jen stromeček, pod nímž ležela hromada dárků. Bájo!

S blížící se pubertou to bylo čím dál tím víc horší - celý podzim šetřit na to, abych všechny peníze utratila za dárky, které ani nebudou pro mě. Snažit se zabalit neforemné balíčky za použití spousty izolepy. Hádat se o to, kdo vyluxuje nepořádek po ozdobení stromečku. U večeře tichá atmosféra, kterou se kdosi snaží rozptýlit veselým: "Tak už nám ten sníh taje..." Pod vánočním stromečkem méně dárků, ale více obálek (jak kreativní). Poté odejít do pokoje a číst si knížku. Vánoce jak maj bejt!

Nyní hodlám udělat revoluční krok v rámci slavení Vánoc. Žádná nucená pohoda, hádky kolem drobení cukroví po koberci, ticho při večeři a zbytek večera být o samotě. Po osmnácti letech jsem se rozhodla strávit svátky klidu a míru mimo kruh rodinný. Jsem zpátky v první fázi! Vybíráme vánoční stromeček, plánujeme jeho ozdobení, sestavujeme vánoční menu a půjdeme na půlnoční. Budeme si pouštět koledy i pohádky. Nebudeme si nutit jídlo. Už se těším!

Autor: Lenka Veverková | čtvrtek 9.12.2010 13:45 | karma článku: 16,51 | přečteno: 3053x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruské vojsko dobylo další ves, hlásí Moskva. Padnout měla Novobachmutivka

28. dubna 2024  14:27

Sledujeme online Ruská vojska dobyla další vesnici v Doněcké oblasti na východě Ukrajiny, Novobachmutivku, uvedlo v...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58,  aktualizováno  14:25

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy