Jak jsem šla houbařit

Čerstvý vzduch, vůně smrků a borovic, hebkost mechu, švitoření ptáků a hlavně pobyt na čerstvém vzduchu - to vše svádí k tomu vyrazit si do lesa. Vzít si s sebou navíc košík a po cestě kromě pár klíšťat získat i houby! No neberte to, když to máte zadarmo.

LV

Právě tak jsme uvažovali my - Pražáci, jen co jsme se přestěhovali na vesnici. Za humny byl hustý les, jenž sváděl k důkladnému průzkumu. "Jděte na houby," rozhodla maminka po zhlédnutí Receptáře, držíc v ruce kuchařku. "Udělám smaženici, tak sbírejte jen ty jedlé," upozornila ještě, zatímco nás strkala ze dveří. Na nohách jsem měla holínky, bundu mi otec zapnul až ke krku a mohli jsme vyrazit.

Šli jsme ostrým tempem. Po cestě jsme nemluvili, neb by nás to zbytečně zdrželo. S nadšením jsem poskakovala a prozpěvovala si lidové písně. Včas jsem však byla upozorněna, že v lese se nehlučí a že už mám být zticha a koukat po houbách, kvůli kterým tady jsme.

Otec - narozený na jihu, otrkaný přírodou již od mala, se v lese vyznal. Věděl, kam šlápnout, kde se sehnout, kde se skrývají hřiby, kde lišky a kde bedly. Já soustavně padala do kopřiv, drásala si ruce o trní a vypíchávala si oči o větve. Obalená bodláky jsem klopýtala za otcem, jenž nasadil horlivé tempo a chtěl košík naplnit co nejrychleji. Ztrácela jsem ho z očí a zrovna, když jsem se chtěla rozeběhnout zakopla jsem o kořen stromu a rozplácla se do vlhkého listí. Samozřejmě jsem si roztrhla své růžové tepláky a navíc si sedla do mraveniště. Záludná příroda si vybrala svou oběť! Zahynula bych nebýt všímavého otce, který po dobré půlhodině zjistil, že poučky o pravosti a nepravosti hřibů vypráví leda tak veverkám.

"Tak vstávej, neválej se tady. Nastydneš!" pobízel mě mávaje košíkem naplněným až po okraj. Ten můj zatím ležel opodál a skrýval v sobě jednu pýchavku se spoustou červů. Otec mi můj jediný úlovek vyhodil a řekl: "Pojď, ukážu ti místo, kde je tolik hub, že si je ještě budeš muset narvat do kapes." Z posledních sil jsem se zvedla a vydala se za ním. "Támhle - podívej se do toho křoví, tam jich bude!"

Křoví bylo husté, ale to mne nemohlo odradit. Chtěla jsem do smaženice přispět i svým dílem! Vlezla jsem dovnitř a snažila se rozkoukat. Už - už jsem sahala po masitém hřibu, když mi něco prolétlo kolem obličeje a varovně zabzučelo do ucha. Instinktivně jsem se ohnala a spustila lavinu událostí, které nikdo nepředpokládal.

Slétlo se jich na mě spousty. Hystericky jsem kolem sebe mávala rukama a snažila se ochránit si obličej. Slyšela jsem jen bzukot a volání: "Tak vylez!" Byly ale všude kolem mě. Za nohy mne vytáhl až otec. Šíleně jsem brečela a volala maminku. Košík zůstal někde ve křoví a mně pomalu natékal obličej. "Dobrá tedy, jdeme domů," svolil otec, zklamán tím, že jeho dcera je naprosto neschopná. "Bolí mě nožičky," povzdychla jsem si a ještě chvíli pro jistotu brečela, dokud se otec neslitoval a nevzal mě na svá ramena.

Když jsme došli domů, spráskla maminka ruce a křičela: "Co jste dělali? To si ji nemohl hlídat? Co se ti stalo? Jak to vypadáš?" Na vodopád otázek zareagoval otec zabručením: "Pár štípnutí a ty z toho hned naděláš..." a šel raději očišťovat houby. Já jsem byla politována jak se sluší a patří, vykoupána a pomazána mastmi a chladícími gely. V pyžamu jsem pak snědla svou těžce vybojovanou smaženici a usnula. Není divu, že od té doby mám k přírodě nevídaný respekt.

Autor: Lenka Veverková | úterý 10.8.2010 15:28 | karma článku: 20,37 | přečteno: 2240x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 758x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 532x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1030x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 579x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3690x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Nehoda kamionu na osm hodin zastavila provoz na D35 u Olomouce

18. května 2024  7:39,  aktualizováno  11:42

Kvůli nehodě kamionu byla dnes časně ráno uzavřena dálnice D35 u Olomouce-Nemilan ve směru na...

Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....

Slovenský soud rozhodne o vazbě pro atentátníka. Vláda zasedne ve středu

18. května 2024  11:09

Soud na Slovensku rozhodne o návrhu na vazební stíhání muže obviněného ze středečního atentátu na...

Charkovská oblast evakuovala deset tisíc lidí. Situace je kritická, míní expert

18. května 2024  11:04

Sledujeme online Ukrajina od zahájení ruského pozemního útoku v Charkovské oblasti v minulém týdnu evakuovala už...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy