Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krása není ve vychrtlosti, ale v síle

Sedmnáctiletá Nikol Studnařová jde z extrému do extrému a překonává sama sebe. Z anorexie, 39 kilogramů a neustálého hladovění přešla ke kulturistice, striktnímu jídelníčku a pravidelnému posilování. Kde se v téhle náctileté holce bere tolik odhodlání a snahy stále na sobě pracovat? Co ji motivuje a jaké jsou její cíle? 

Nikol Studnařová

Jak se člověk dostane od touhy po hubené, modelkovské postavě ke kulturistice a snu o perfektně vyrýsovaném tělu?

Mně v tomto pomohlo posilování, které mi kompletně změnilo mé cíle a pohled na vnímání postavy. Když začnete cvičit a za nějakou dobu vidíte první pokroky, začnete chtít víc a víc. Zjistíte, že jídlo není něco, čeho byste se měli bát nebo jej omezovat. Naopak je to něco, co podporuje náš trénink a dodává nám energii. Pořádná výživa je základ úspěchu.
Každým dnem si připadáte silnější. Poprvé zvednete svou váhu na dřepu, uděláte první shyb, zvednete dvojnásobek své váhy na mrtvém tahu... Zjistíte, že vychrtlost není něco, co byste měli obdivovat. Sílu ano. Překonáváte sami sebe. Místo čísla na váze se soustředíte na váhu, co dokážete zvednout ze země.
Myslím že právě posilovna je místo, kde většina žen může získat sebevědomí. Zjistí tam, čeho všeho jsou schopné, že mají taky sílu, že to není jen něco pro chlapy. Ana ten pocit, když vidíte, že zvedáte větší váhu než chlap vedle vás, opravdu nic nemá...  Všechny bychom se měly snažit být tou nejlepší verzí samy sebe. Mít sílu, zdravé sebevědomí a být se sebou spokojené.

Myslíš si, že média mají vliv na utváření ideálu ženské krásy? Podlehla jsi mu také a proto jsi měla anorexii nebo to bylo z jiného důvodu?

Myslím, že média na to mají hlavní vliv. Všude kam se podíváme, vidíme hubené modelky, herečky, moderátorky... V módních časopisech, v reklamách, ve filmech, na plakátech. Jasně, navlíkněte na vyhublou slečnu šaty a vypadá to dobře. V plavkách ale připomíná chodící kostru. To můžete vidět v různých časopisech - na jedné stránce je celebrita v krásných drahých šatech na předávání cen a jen září, o pár stránek dál jsou její fotky na pláži s titulkem ''hrozně zhubla - trpí snad anorexií?''. I na mě to, stejně jako na mnoho dalších holek, mělo velký vliv. Snažila jsem se svým tehdejším vzorům přiblížit. A nakonec mě to až dohnalo na úplné dno.
Dostala jsem se z toho díky podpoře rodiny a přátel, ale všechno bylo vlastně hlavně na mě. Tuto nemoc je velmi těžké překonat. Právě tehdy se ukáže, jak je člověk silný a jestli dokáže bojovat za svůj život.

Změnil se od té doby tvůj osobní ideál ženské krásy? Jsou to právě kulturistky?
Nejsou to tak úplně kulturistky. Spíš ženy s přiměřeně svalnatou, atletickou postavou, na kterých je vidět, že se posilování věnují a mají sílu. A k takové postavě se taky snažím dostat. Ale bude to trvat roky, to je mi jasné.
Většina žen si myslí, že se párkrát dotknou činky a narostou jim obrovské svaly. Proto se drží spíše kardio strojů a posilování břicha. Ale pokud chcete svou postavu opravdu změnit k lepšímu není lepší způsob, než začít zvedat těžké váhy a upravit stravu. To udělá divy. Nestane se z vás chlap, nenarostou vám obrovská stehna ani bicáky alá Arnold.
A abych byla konkrétní, tak mým největším vzorem je Nicole Wilkins, která tento rok vyhrála soutěž Olympia v kategorii ''figure''.

Říkáš, že jsi nahradila jednu závislost druhou. Z věčného hladovění a pobíhání jsi dospěla k jasnému jídelníčku a posilování. Mohla bys tyto závislosti srovnat a říct, co je stejné a co se liší?
Hlavním rozdílem je to, že moje současná závislost - tedy posilování - má nějaký cíl. Dřívější hladovění a pobíhání prostě k ničemu nevedlo. Nyní vím, že se chci posilování věnovat, dál nabírat svaly a soutěžit. A myslím, že moje celková posedlost tímto životním stylem pro mě bude výhodou - nestane se mi, že bych vynechala trénink, nebudu podvádět v dietě. To je u některých lidí problém - chytají chutě na sladké a třeba jim podlehnou, což je samozřejmě špatně, pokud máte týden před soutěží. Pak je na těle vidět, jestli jste v přípravě podváděli či nikoliv.
A čím je to stejné? Možná tím, že se zase snažím být jiná než ostatní, lišit se. Není totiž moc žen, které se posilování tak intenzivně věnují a jsou do toho zapálené jako já.

Jak vnímáš většinové názory ostatních, že kulturistky vypadají jak chlapi?
Podle mě současná ženská kulturistika už překonala hranice ženskosti. Takového vzhledu těla, jako má například vítězka soutěže Ms. Olympia Iris Kyle, ani nemůže žena dosáhnout normálním tréninkem a stravou. Tady už přichází na řadu užívání steroidů, což je sice zakázané, ale bez toho v této kategorii, kde je laťka nasazená tak vysoko, nemáte šanci uspět. I tak si ale tyto ženy zaslouží velký obdiv, protože za jejich tělem stojí dlouholetá tvrdá dřina.
Jinak se s takovým názorem setkávám často, například i u mých fotek, a to zatím nijak namakaná nejsem. Nebudu zdůrazňovat, že většinu takových komentářů (například ''Fuj, vypadáš jak chlap!'') píše někdo anonymně. Buď to může být ze závisti, nebo je to prostě komentář k fotce, kde zrovna dotyčná fitnesska zatíná svaly. Chápu, že se někomu líbit nemusí. Ale i ostatní by měli pochopit, že se zaťatými svaly nechodíme 24 hodin denně. Ve skutečnosti máme postavu celkem 'normální', pevnou, bez přetékajících boků a celulitidy na stehnech. Beru ale každý názor. Rozhodně se totiž nesnažím zavděčit všem, ani to není možné. Každému se líbí něco jiného, a tak to má být.

Jak vypadá tvůj normální jídelníček a jak ten před soutěží? 

Můj normální jídelníček slouží k tomu, abych nabírala svalovou hmotu. Má mi dodávat dostatek sacharidů, tuků a bílkovin, abych měla energii na svoje tvrdé tréninky. Jím většinou každý den stejně, jsem na to zvyklá. 

Snídaně - 150 g ovesných vloček, 2 vejce, 2 bílky, 1 jablko, lžíce arašídového másla, 30 g hydro proteinu
Po tréninku - 30 g hydro proteinu, 40 g maltodextrine (sacharid)
Oběd - 150 g masa (před úpravou), 90 g rýže/těstovin (před úpravou), zelenina, hrst ořechů
Svačina - 2 vejce, 2 bílky, 250 g batátů (před úpravou), hrst ořechů, zelenina
Večeře - 150 g masa (před úpravou), 270 g batátů (před úpravou), zelenina, hrst ořechů
2. večeře - 250 g cottage, 40 g ovesných vloček, hrst ořechů

Předsutěžní jídelníček slouží k redukci podkožního tuku a v posledních týdnech taky k odvodnění těla, aby byly svaly na soutěži maximálně vyrýsované. Týden před soutěží je poměrně brutální. Bílkoviny zůstávají pořád stejné na cca 2g na 1 kg tělesné váhy v pondělí, úterý i ve středu. Od čtvrtka se zvýší příjem sacharidů, aby se svaly začaly víc plnit. 

Pondělí - 150 g sacharidů
Úterý - 100 g sacharidů
Středa - 50 g sacharidů
Čtvrtek - 450 g sacharidů (z rýže a ovesných vloček)
Pátek - 450 g sacharidů (z rýže a ovesných vloček)
Sobota - den soutěže - rýžové chlebíky, rýže, sušené švestky

Musím říct, že týden před kulturistickou soutěží skrz na skrz otestuje, jestli člověk po vítězství opravdu touží. Manipulace se sacharidy dělá svoje a když jich máte za den přijmout třeba jen 50 g, necítíte se zrovna nejlépe. Jídelníček se pak skládá v podstatě jen z masa (vařeného, nesoleného), rýže (když máte štěstí) a zeleniny. Zní to děsivě, ale dá se to vydržet. Je to záležitost jen pár dní a ten pocit, když pak stojíte na pódiu, jste ve skvělé formě a diváci vám tleskají, vám pak všechno to odříkání vynahradí.

Jak často cvičíš a jak vypadá tvůj běžný cvičící plán?

Můj trénink se taky často mění, ale v posledních pár týdnech vypadal takto:

Pondělí - nohy
Úterý - záda, ruce
Středa - prsa, ramena
Čtvrtek - sprinty
Pátek - nohy
Sobota - záda, ruce
Neděle - volno

V týdnu před soutěží se trénink omezuje a upravuje se tak, aby nakonec v den soutěže byly svaly co nejvíce vyrýsované. 
Po poslední soutěži se chystám trénink zase změnit a budu nejspíš trénovat způsobem 5+1. Což znamená 5 dnů trénink, jeden den volno, pak zase 5 dnů trénink, den volno...

Jak sis připadala poprvé na kulturistické soutěži, jak vnímáš natírání svého těla speciální barvou, mini plavečky a speciální pózy?
Byla to pro mě taková zkouška ohněm. Celkově jsem hrozně stydlivý typ člověka. A já si vybrala sport, ve kterém jen v plavkách vystupuju před spoustou lidí, kteří hodnotí mou postavu! To moc nedává smysl, že? Ale myslím, že je to další věc, která mě popostrčí dál. Budu si na to muset zvyknout a stydlivost snad časem pomine. Celý soutěžní den si užívám. Natírání barvy, líčení, úpravu vlasů... je to taková třešnička na dortu celé týdenní přípravy. Už nemůžete nic ovlivnit, záleží jen na tom, jak svou současnou formu dokážete na pódiu prodat. Můžete mít super postavu, ale nezaručí vám to vítězství, pokud na pódiu působíte nepřirozeně, neumíte chodit na podpatcích nebo třeba špatně pózujete...
Mám štěstí, že mě podporuje opravdu hodně lidí, bez kterých bych to sama nezvládla. Firma Smartlabs, čtenáři mého blogu, trenér Luboš Koumal, přátelé a rodina. Opravdu jsem všem moc vděčná za to, že mi na soutěžích drží palce a pomáhají mi k dosažení mých cílů. Protože ty já mám opravdu velké.

Výsledky Nikol v kondičních závodech:

Grand Prix Ostrava - 1.místo 
Grand Prix Jalex Krnov - 1.místo
Smartlabs Cup Brno - 1.místo
Golem Classic Kutná Hora - 1.místo
Grand Prix Ronnie.cz - 1.místo

Její úspěchy můžete dále sledovat na blogu the-beauty-gloss.blogspot.cz

Autor: Lenka Veverková | pondělí 9.12.2013 13:00 | karma článku: 16,09 | přečteno: 6289x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval blízkým spolužačky

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 17:22

Policisté v úterý zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:18

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

V nahrávkách si stěžoval na bankovky. Bystroně z AfD potápí důkazy

24. dubna 2024  16:53

Nové důkazy v kauze německého politika strany Alternativa pro Německo Petra Bystroně potvrzují...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy