Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Moje psycholožka o tom ještě neví…

ale můj učitel tvůrčího psaní již ano. Mám strach, že někde někdy někdo zjistí, že něco nevím. Cokoli. Název první hry Bertolta Brechta, ostrov na čtyři, jméno ministra školství, SPZ Strakonic na tři nebo recept na segedýn. Přemýšlím, v čem vězí můj problém, moje prokletí a má obsese. Chci něco dokázat sama sobě nebo svým rodičům? Chci být nejlepší ve skupině a získat tak vůdčí postavení? Nebo se naopak bojím, že mě skupina nepřijme a vysměje se mi? Možná mám problém se sebepřijetím či jsem nedostávala od rodičů tolik lásky, kolik jsem potřebovala.

vsechno se mi z hlavy vykouriloveronika hradilova

Asi bych neměla číst tolik psychologických knih.

Občas bych chtěla mít sebevědomí jako můj bývalý přítel, který ke mně přišel s očima vyvalenýma a otázkou: „V ě d ě l a   j s i , že Kuba… je komunistický stát?“ Zalapala jsem po dechu a řekla: „No né!“ Odvětil: „No fakt!“ Ironie v mém hlase byla nejspíše málo postřehnutelná, takže jsem ho ujistila, že tato skutečnost je mi známá, ale nechápu, že on tohle zjistil až teď. „Já se za to nestydím. Každej ví něco. Nevyčítám nikomu, že nezná hlavní město Český republiky. Každej ví prostě něco jinýho.“ Byla jsem konsternovaná, neb tímto názorem bych si mohla obhájit každé své zaváhání či špetku nerozhodnosti při odpovědi na všetečné otázky, které slýchávám všude kolem sebe.

Ale já to prostě nedokážu. Otazník na konci věty ve mně vyvolává jemné napětí. Obstojím? Budu znát odpověď? Alespoň z půlky? Tipnu si správně? Radši netipovat, to bych se mohla ztrapnit ještě víc. Tvářit se, že odpověď vím a mlčet? Sklopit oči a pozorovat své ruce či raději předstírat, že se mi chce smrkat? Co když se zjistí, že tomu nerozumím? Že to nevím?

Podle katastrofických scénářů v mé hlavě by se daly natáčet nízkorozpočtové nezávislé filmy. Vedlejší postava se ptá hlavní hrdinky na banální otázku. Hlavní hrdinka neví, ale hrdinně předstírá, že ví. Používá spoustu cizích slov, které zní chytře, ale nedávají dohromady žádný význam. Kakofonní, empirické, falické, statické, sebereflexe, diagonála a recidiva. Vedlejší postava se nejdříve tváří, že se nic neděje, ale po chvíli začne na hlavní postavu křičet: „Ty tomu vůbec nerozumíš! Nerozumíš! Nevíš nic o této problematice!“ Hlavní hrdinka pláče a pokouší se několika způsoby o sebevraždu, vždy je ale zachráněna a nucena odpovídat na spoustu banálních otázek. Nic neví, přesto všemožně předstírá, že ví. Odvádí řeč jinam, posmrkává, předstírá koktání i zápal plic, němotu i mentální postižení. Závěrem je zasypána knihami, které přečetla zcela zbytečně, neb si nepamatuje ani jejich názvy.

Nabízí se otázka: Proč narovinu nepřiznat svou nevědomost? Samozřejmě jsem několikrát zkoušela i tuto trnitou cestu, již pracovně nazývám: „Ztrapni se do bezvědomí“. Nemá to však cenu. Reakce jsou tří druhů. Zklamané povzdychnutí a zakroucení hlavou. Oči na vrchu hlavy a doplňující otázka: „Cože? Ty nevíš? Ty fakt nevíš?!“ Či třetí a nejhorší způsob, kdy si je tázající naprosto jistý, že vy odpověď víte, i když ji nevíte. Jen si nemůžete vzpomenout, máte okno, jste nervózní či vám to dojde hned, jak odpověď řeknou za vás. Snažím se vysvětlit, že to tak není, ale je to zbytečné. „Jak se jmenovala hlavní hrdinka z Lucerny?“ „Nevím,“ „Ale no tak, dám vám chvilku,“ „Já nevím, jména si nepamatuju,“ „Ale to víte, že to víte, jen si vzpomeňte!“ „Prostě nevím…“ „Rýmuje se to na sluníčko!“ „Nevím!“ „Tak jak se jmenovala? Nepustím vás ze zkoušky, dokud mi to neřeknete!“

Chci se propadnout. Vlézt pod stůl a odplazit se do kouta. Rudnu a potím se, nervózně si prohrabávám vlasy a žmoulám svetr. Ve svých představách se profackovávám a nadávám si. Jsi blbá, jsi blbá, jsi blbá! Mé sebemrskačské sklony si v těchto chvílích libují. Některé banální neúspěchy si vyčítám i několik dní po té. Mám pocit, že nikdy nezapomenu, jak se mě učitelka na střední škole ptá, kdy byla francouzská revoluce. Nevím to přesně, nepovažuji to za nikterak důležité, ale jsem si jistá, že bych to měla vědět. Měla bych vychrlit jména, data, poznámky pod čarou a dodat také informace, které jsem si z vlastního zájmu sama nastudovala. Ale já nevím nic.

Kéž by se na každou otázku dalo odpovědět tak, jak to dělávala má matka: „Protože proto! Protože jsem to řekla. Prostě proto. Aby ses měla na co ptát!“ Život by byl o tolik jednodušší, kdybych necítila odpovědnost za svou neznalost a neměla si za zlé svá pochybení. Jako třeba teď. Místo povídky jsem napsala fejeton a vím to. Vyčítám si to už od první věty, tenhle text měl přeci začínat slovy: „Jednoho krásného dne…“ Mohla bych se snažit předstírat, že nevím, jak se liší fejeton od povídky. Projde to?

Autor: Lenka Veverková | středa 30.10.2013 10:48 | karma článku: 19,95 | přečteno: 1900x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy