Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se měnil můj přístup ke svačinám

Ačkoli odborníci, babičky i maminky tvrdí, že jíst se má pětkrát denně, nikdy jsem tomu nepřikládala přílišnou váhu. V raném dětství jsem byla krmena, ať jsem chtěla či ne. Jídlo se do mého pohublého tělíčka vkládalo lžičkou se skřítkem. Na magickou formuli: "A ještě jednu za maminku," jsem milostivě otevřela ústa a požitkářsky polkla. Během času vymezeného na jídlo musela maminka připomenout mnoho různých osob kvůli nimž má cenu se najíst alespoň do polosyta. Jedla jsem za členy rodiny, za popeláře, pošťačku, pana prezidenta i hlasatelku z rádia. 

a tebe taky snim!

Ve školce jsem byla nahnána k miniaturnímu stolečku, od kterého jsem nesměla vstát, dokud vše nesním. Na tyto pravidla jsem po pár plačtivých scénách přistoupila. Celerové pomazánky, třesoucí se rozblemcané pudinky, ztvrdlé veky a přeslazené čaje. Soukala jsem do sebe vše.

Na základní škole mě překvapila možnost volby. Svačinu jíst můžeš, ale také nemusíš. Jaký rebelský pocit nesníst svačinu! Zpočátku jsem si nic takového samozřejmě netroufala. Poctivě jsem jedla rohlíky mazané taveným sýrem s kousíčky rozmočených ubrousků, chleby se šunkou a máslem se střípky alobalu a řízky z nedělního oběda s kyselou okurkou. Ovšem dětský posměch neminul ani mě. Když zlé, neempatické děti omrzelo mé přijímení i křestní jméno, rozhodly se zaútočit na mou další slabinu - svačiny! 

Mívala často chléb s máslem a vajíčkem na tvrdo, které při odkusování padalo všude kolem mě. Milovala jsem tento pokrm, ale výsměch jsem nesnesla. Než celou přestávku poslouchat posměšky a nechat si na zátylek ždímat smradlavou houbu, raději jsem jedla v ústraní nebo nejedla vůbec. Maminka tehdy nebyla co se týče svačin vůbec pokroková. Módní jogurty Monte si ovšem má rodina mohla dovolit jen málokdy. Pečivo se sýrem či paštikou? Oldschool, za nějž body nezískaš. Banán či jablko? Víc se ztrapnit nemůžeš. Děti byly nemilostrdné. Navíc v té době otevřeli na naší škole bufet! 

Koblihy s marmeládou, osolené rohlíky, sladkosti, jedlý papír, žvýkačky vypadající jako cigarety, langoše a brambůrky. Pokud jste místo svačiny dostávali peníze, sklízeli jste obdiv a závistivé pohledy. Největší frajeři chodili do bufáče i o "malý", což první stupeň nesměl. O "velký" však byla fronta až na chodbu a paní Bufáčová, jak jsme ji trefně nazývali, byla ve stresu. Odnášet si Coca Colu a dvě jahodové koblihy bylo nejsladším vítězstvím. Já peníze dostávala buď žádné nebo takové, že nestály za řeč. Zůstávala jsem tedy o hladu a svačiny pro jistotu z tašky ani nevyndavala.

Má maminka - volnomyšlenkářka - neměla bytostnou potřebu prohledávat mi školní tašku každý den,  a tak na shnilé svačiny přicházela až díky dobře vyvinutému čichu. S odporem poté brala do rukou rozmačkané hnědé banány, plesnivé housky a otlučená jablka. Což odpor... Mnohem horší bylo, že v jejích očích se často mihl záblesk lístosti a zklamání říkající: "S těmi svačinami jsem se pro tebe dělala s láskou. Od úst jsem si odtrhávala libové kousky šunky a ty je poté necháš zetlít?" Ale nikdy nic neřekla nahlas a já si časem vymohla, že svačiny dostávat nebudu.

Puberta pryč a já si s sebou do školy tahám baťoh plný jídla. Spolužáci se diví: "Proč si bereš do školy i večeři?" "To je jen svačina," odpovídám a vybaluji jogurt, jablko, banán, sušenku a pecen chleba. Jsem konečně ve věku, kdy mi posměch nevadí. Alespoň nemám hlad.

Autor: Lenka Veverková | čtvrtek 14.2.2013 8:14 | karma článku: 29,02 | přečteno: 1943x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy