Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem chtěla být učitelkou

Být jedináčkem a bydlet na vesnici, kde je věkový průměr kolem sedmdesáti let, by bylo pro každé dítě asi utrpení. Ne však pro mě. Dětství jsem strávila obklopená knihami a sešity. Ruce popsané od propisek, nadšený úsměv na tváři a touha vstřebat co nejvíce informací... Nechápala jsem, proč někteří rodiče dávají svým dětem trest ve formě "zaracha", já domácí vězení brala jako odměnu, kdy mě rodiče nevykazují ven na vzduch se slovy: "Jdi se aspoň na chvíli proběhnout!"

pořád jsem tak trochu šprtfoto: K. Holá

Školní rok jsem trávila svým milým stereotypem: Do školy, ze školy, s radostí úkoly, nějaká cvičení navíc, četba knihy, luštění osmisměrek a spánek. Živě si pamatuji svůj ukřivděný pláč, když mi maminka kontrolovala úkol a tvrdila mi, že tu čárku mám špatně, neb před "a" se čárka nedělá. "Dělá! V tomhle případě jo! Já to vím!" Slzy mi tekly proudem nad nespravedlností světa a hloupostí mé matky. "To jsem teda ještě nikdy neviděla, čárku před áčkem," zakončila naši debatu a já s ní asi týden nemluvila, jen jsem ji demonstrativně ukazovala různé pasáže z novin a z knih, kde se tato záludnost objevila.

Na prázdniny jsem odjížděla na měsíc a půl do hlavního města za svými prarodiči. V baťůžku již napůl vyplněné Opakuj si o prázdninách, sešity, pera a knihy do zásoby. Děda i babička již nebyli nejmladší a jejich kondice tak tak vystačila na prohlídku památek, návštěvu muzeí a občasné plavání na koupališti. Jinak jsme dny trávili doma, čemuž jsem se nikterak nebránila. S dědou jsem nadšeně každý podvečer usedala k televizi a s napětím sledovala AZ-kvíz, Kolotoč i Riskuj!, babičku porážela v šachách i v žolících.

Má touha vzdělávat sebe a především ostatní přerostla v tyranii těch dvou dobráků. Denně jsem je nutila hrát mnou vytvořené vědomostní hry. Inspirována známým televizním pořadem jsem z kulaté krabičky od taveného sýra vyrobila imaginární kolotoč, jenž se točil kolem tužky zapíchnuté uprostřed. Na arších papírů formátu A3 jsem měla do detailu propracované schéma soutěže Riskuj!. Pečlivě jsem vybírala nejtěžší otázky z encyklopedie. Nevynechala jsem jedinou kapitolu - matematika, fyzika, medicína, historie, zeměpis... mí prarodiče museli znát vše. Nedočkavě jsem podupávala nohou a čekala, až se děda po obědě vyspí a já budu moci zahájit další díl soutěže.

Po prázdninách jsem si ale najednou neměla s kým hrát. Často jsem se snažila nalákat k nám domů nějaké kamarádky a spolužáky, ale po několika týdnech už ke mně nikdo přijet nechtěl. "Radši půjdeme ven, nechci se po škole znovu učit," vysvětlovali mi. A já zklamaně odcházela domů sama. Učila jsem se dopředu, četla jsem knihy pro dospělé, tvořila vlastní křížovky... Nic z toho mi ale nestačilo. Neuspokojovalo mě to tolik jako vzdělávání ostatních. Začala jsem si hrát na učitelku.

Vytvořila jsem si osm fiktivních dětí, žáků soukromé základní školy, jimž jsem se právě stala mentorkou, přísnou, ale kamarádskou profesorkou, která je nekompromisně hodnotí, ale zároveň si trpělivě vyslechne jejich problémy. Každý můj student měl svůj vlastní životopis, pocházel z bohaté či chudé rodiny, byl chytrý nebo vysloveně natvrdlý, někteří se zajímali o matematiku, jiným šla výborně angličtina. Každý den jsem je učila třem předmětům, nikoli ale dle učebnic ze základní školy. Ty nám nedostačovaly. Encyklopedie a odborné knihy byly vhodné pro naší úroveň.

Můj tlustý sešit zaznamenával docházku, probranou látku a hlavně známky. Zkoušelo se pořád. Za hloupé žáky jsem odpovídala naschvál špatně a v duchu se culila jejich nevědomosti. Chytří se naopak mohli blýsknout tím, kolik toho vědí, často jsem překvapila samu sebe, jak si pamatuji určité encyklopedické pasáže zpaměti. Hra na školu najednou přestala být hrou, ale mým druhým životem. Odseděla jsem si svých šest hodin v opravdické škole a už se těšila, jak změním roli a stanu se učitelkou.

Obklopená svými studenty jsem byla více než rok. Poté mě tato touha, obsese a dětská radost opustila a já si začala všímat, že práce učitele je víc a víc okřikování a vyhýbání se mokrým houbám a špendlíkům v židli, než výklad látky. Na to bych neměla. Ještě že moji žáci byli jen smyšlení a nikdy mi žádný naschvál neudělali. Měli ze mě totiž imaginární respekt.

Autor: Lenka Veverková | neděle 20.1.2013 14:57 | karma článku: 22,41 | přečteno: 1521x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy