Simulanti, zdraví nebo postižení?
archiv VERTEDANCE
Za názvem VerTeDance stojí dvě tanečnice, choreografky Veronika Kotlíková a Tereza Ondrová, jejichž křestní jména tvoří právě název VerTe. O světelný design, který je pro inscenace velmi důležitý, se již od počátku stará technický šéf divadla Ponec Pavel Kotlík. Za desetileté působení VerteDance již vytvořilo více než 15 projektů (Emigrantes, Transforma, Kolik váží vaše touha?...), z nichž nejnovější s názvem Boxteska měl premiéru tento týden.
10. prosince v divadle Archa tanečníci Lukáš Homola (alternoval nemocného Petra Opavského) s Helenou Arenbergerovou a dvě handicapované amatérky (Alena Jančíková na vozíku a Zuzana Pitterová, která se dokáže postavit a ujít několik kroků) odehráli představení Simulante bande, v němž autoři zkoumají možnosti pohybového vyjádření zdravého a fyzicky handicapovaného člověka. Čtveřice sedí na jevišti v tureckém sedu a rukama ovládá své nohy, dopředu, dozadu, do strany. Takto se osoby chvíli pohybují jevištěm. Není jasné, kdo je postižený. Zda vůbec někdo postižený je. Tu jedna z tanečnic zjistí, že nohama může pohybovat skrz imaginární provázky, její dolní končetiny se stávají loutkou v jejích rukách. Jaká radost hýbat nohama. Zvednout je až za krk nebo s nimi kopat do země. Tanečnice se vesele směje a nabádá přihlížející, aby to také zkusili. Proč to ale některým nejde?
Inscenaci však nestaví postižené do rolí chudinek, které by měl divák litovat. Právě naopak. Simulante Bande ukazuje, co handicapovaní dokáží, pokud se nevzdají a zároveň jestliže je zdraví přijmou mezi sebe. Autoři se nebáli ukázat postižené i jako nevděčné osoby využívající svůj handicap ve svůj prospěch. Vynucování si pozornosti, žádání o absurdní pomoc, myšlenka, že zdravý je sluha nemocného, je častým problémem ve vztahu zdravý - handicapovaný.
Dalším zobrazeným tématem byla naopak přílišná pomoc zdravých, kteří se vnucují i tehdy, když pomoc není potřeba. Handicapovaný se sám pokouší zvednout, ale neodbytný zdravý jej neustále tahá za pas nahoru, čímž nikomu nepomáhá, protože cílem většiny lidí je obvykle být samostatný nejvyšší možnou měrou a o pomoc požádat, až když je to nutné. Handicap je nevýhoda, ne neschopnost.
Ani zdraví tu samozřejmě nejsou pojati jen jako ochotní zachránci, kteří jsou se svou nabídkou pomoci neustále nablízku. Silně funguje obraz, kdy zdravá tanečnice Arenbergerová několikrát odveze Jančíkovou na vozíku do kouta. Jančíková ruší harmonii tance dvou zdravých tanečníků, doslova překáží, je na obtíž. Musí z kola ven. I když se několikrát snaží přijet zpátky a získat si pozornost, je vždy odtažena dál a zase dál. Obraz asociuje školní šikanu, ale nejenom. Často se takto dětsky chovají i dospělí.
Scénu i kostýmy vytvořila scénografka Masha Černíková. Obojí pojala minimalisticky. Holé jeviště ponechává maximum prostoru pro taneční akci, jednotlivé výstupy jsou podkresleny světelným designem Pavla Kotlíka, který si pohrává se světlem, stínem i naprostou tmou. Všechny postavy jsou na jevišti neustále přítomny, když právě nevystupují, sedí v příšeří u zdi a tiše pozorují své kolegy. Kostýmy v neutrálních tónech na sebe nestrhávají pozornost, potřebám tanečníků je uzpůsoben jejich volný střih. Přesto jsou nejslabším prvkem celé inscenace, tanečníci nejsou nijak barevně či stylově sladění: Homola v šusťákové bundě, Arenbergerová v modrém svetru, Pitterová v poloprůhledném tričku a Jančíková v pozlacených kalhotách. Celek působí zmateně, není jasná žádná souvislost či důvod, proč tanečníci rovnou nevystupují v teplákách.
Hudbu složila skupina DVA, která s VerteDance spolupracovala již na inscenaci Emigrantes. Poprvé od premiéry byli hudebníci po celou dobu na scéně a mohli tak citlivě (na rozdíl od reprodukované hudby) reagovat na dění na scéně – změnou rytmu, zpěvem a různými elektronickými ruchy. DVA zpívají, ale jejich texty promlouvají k posluchačům vlastním jazykem. Smyšlená slova, pískání, šumění – skrze hudební složku se přesouváme do snového světa, kde slova nejsou potřeba.
Stejně tak v představení je slov minimálně. Jednotlivé situace jsou jednoduché a zahrány tak dobře, že jim divák musí rozumět i beze slov. Ladný tanec plný vášně a zároveň hravosti, radosti z pohybu, který na jevišti předvádějí zdraví tanečníci, ostře kontrastuje s neohrabanou chůzí Zuzany Pitterové a s pohybem na vozíku Aleny Jančíkové, jež oproti Pitterové vyniká. V jejímž obličeji čteme zmatek, úzkost, zlobu i radost, zatímco Pitterová se často nepřítomně usmívá.
Reakce publika byly zvláštní. Jako by se snad zdraví lidé báli zasmát, když je na scéně někdo postižený. V publiku však sedělo také několik handicapovaných osob, které bezprostředním smíchem daly všem najevo, že situace, kdy dva zdraví posadí Jančíkovou na vozík otočený vzhůru nohama, může být i vtipná. Smích přece není posměch, není tedy důvod se mu bránit. Ani u divadla, v němž hrají postižení, které obvykle litujeme.
Choreografie: Veronika Kotlíková, Tereza Ondrová
Dramaturgie: Lukáš Jiřička
Interpretace: Alena Jančíková, Helena Arenbergerová, Zuzana Pitterová, Petr Opavský
Hudba: DVA
Světelný design: Pavel Kotlík
Scéna, kostýmy: Masha Černíková
Lenka Veverková
Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)
... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.
Lenka Veverková
Taková ta dobře udělaná činohra
Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?
Lenka Veverková
Takže vy budete kritička!
"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?
Lenka Veverková
A žili šťastně až do smrti...
... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?
Lenka Veverková
Jak jsem si vysnila terasu
Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 86
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10069x
Seznam rubrik
- Aktuální dění
- Art
- Fejetony
- Divadlo
- Filmy
- Fotoblogy
- Hudba
- Humr
- Jak...
- Knihy
- Osobní
- Příběhy
- Rozhovory
- Životní styl
Oblíbené blogy
- Optimistický blog Kláry Mandausové
- Zápisky Terezy Boehmové
- Skvělý Stanislav Wiener
- Klára Hüttlová tak trochu z červené knihovny
- Cestovatel Rudolf Havlík