Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chci zobrazovat i ošklivé věci

Adam Veit je dvacetiletý umělec z Českých Budějovic. Další z lidí, který se snaží o to, aby ulice nebyly tak šedivé a jednotvárné. Vlastní značka VEIT je toho důkazem - jeho barevné a originální boty určitě nepřehlédnete.

Adam VeitJan Khür

Co jsi vlastně vystudoval za školu a co studuješ teď? Pomáhá ti škola vůbec k umělecké tvorbě?Vystudoval jsem SUPS Svaté Anežky České - obor malba a nyní jsem ukončil studium na Jihočeské univerzitě, kde jsem studoval učitelství pro základní umělecké školy. Zvládl jsem totiž přijímačky na brněnskou Fakultu výtvarných umění, která byla mým prvotním cílem po střední škole. Většinou říkám, že škola mi nic nedává, ale je to spíše naopak. Zjišťuji to ale až postupem času.

Vedli tě už k umění rodiče od dětství? Byl jsi nadané dítě navštěvující výtvarné kroužky, který už od začátků sní, že bude malířem?Rodiče v tomhle směru byli a pořád jsou mou podporou. Mamka chtěla, abychom s bráchou byli všestranní a dokázali si se vším poradit. Od první do deváté třídy základky jsem chodil do ZUŠky na výtvarný kroužek, kde se pravděpodobně začalo projevovat určité nadání. Hodně mi pomáhal taťka, naučil mě spoustu super věcí, které nesouvisí jen s malováním. Vzpomínám si, jak jsme například lepili papírové modely nebo vyráběli věci ze dřeva. Jaké máš nejradši techniky? Viděla jsem od tebe spoustu děl z rozdílných stylů – od malby a fotografování přes design bot...Nejraději mám asi malbu, ale možná je to tím, že s ní pracuji nejvíc a jsem na ni zvyklý, má spoustu možností. Třeba když jsem dělal maturitní práci, objevil jsem fluorescentní barvy, které pod UV světlem svítí - dá se s nimi zobrazit úžasná atmosféra například nočního města,

jež jinak s normálními barvami nevytvoříš. Občas přejdu k fotce, ale nemyslím, že by výsledky byly profesionální. S foťákem, který používám, se fotí dovolené a výlety. Snažím se ale o co nejlepší výsledky a co nejméně s fotkou pracuji v počítači. Boty jsou zatím posledním nápadem, ale vychází z předešlého záměru vyrábět trička. Nové věci by se měly určitě zkoušet. Jsem zvědavý, kam až mě to zavede. Zůstaňme ještě chvíli u malby. Častým motivem u tebe jsou právě domy ve tmě, města a odlehlá místa nebo různá zátiší. Maluješ podle fotky nebo prosedíš celý den na ulici? Je to jednodušší než portréty?Ulice nesnáším - jsou tam hrozní a zlí lidé. Proto jako předlohu raději používám fotku. Na venkově si ale určitě stoupnu a maluji. Takhle vznikl cyklus starých benzínových pump, které jsem maloval na každém plenéru se školou. Myslím si, že lidi dokáží ocenit maximálně romantickou krajinu s krásnou starou chaloupkou, ale o tom to také není. Chci zobrazovat i "ošklivé" věci, které denně potkáváme venku. Jednodušší než portréty to není. Každá věc má svá pro a proti. Na portrétu se dá více uvolnit než třeba na baráku, jenž je geometricky uspořádaný, ale ve výsledku je to vše jen o soustředění se na danou věc .Jaké máš rád umění? Chodíš do galerií? Inspiruje tě to?

Mám rád umění, jež ve své době dokáže lidi nadchnout. V současnosti se mi ale moc nelíbí, že je vše vulgární - ať už třeba lidé vůči sobě samým. Ve výtvarném umění se také prosazuje názor, že čím víc ošklivější a neslušné, tím lepší, ale na druhou stranu je to asi obraz této doby. Do galerií chodím, ale spíš se jen ujistit, že tu pro mě není stále nic nového a zajímavého. Ale abych to všechno neházel do jednoho pytle, musím říct, že se občas najde výstava, která za něco stoji a dá se z ní něčím inspirovat.Jak vlastně vznikl nápad vytvářet trička a boty? Je to tím, že obchody ti nejsou schopny nabídnout originalitu?

Tyhle nápady jsem měl již asi v deseti letech, když jsem jezdil na skejtu a neměl peníze na značkový skejtový trika. Tehdy jsme si koupil fixy, kterými se přes šablonu fouká na triko barva. Výsledek samozřejmě nebyl nejlepší. Asi až tak před dvěma lety jsem byl v pražském obchodě s alternativní módou jménem Parazit a ty věci mě uchvátily. Navíc když jsem se dozvěděl, že je vše ručně dělané...! Na čas jsem na to ale přestal myslet a teprve teď se nashromáždily všechny nápady a možnosti jak trička vyrábět. Boty maluji akrylovými barvami, které jsou pružné a měly by odolat horším podmínkám. Jsou určené pro mladé lidi, kteří mají zájem o současnou módu a chtějí se odlišit od IGY a Mercury stylu.Boty jsou hodně barevné a výrazné. Na ulici si jich určitě každý všimne. Nosíš je i ty? Jsi rád extravagantní? Myslíš, že člověk vyjadřuje sám sebe tím, co nosí na sobě?Chtěl bych potkávat více originálně oblečených lidí, kteří se nebojí vzít si na sebe něco neobyčejného – tím ale nemám na mysli jen boty ode mě. Já osobně je zatím nenosím, ale na to také přijde čas. Byl jsem velice potěšen, když jsem nedávno objevil boty i v pánském

provedení, konečně na nich můžu začít pracovat. Pokud bych měl hodnotit sám sebe, moc extravagantní si nepřipadám. Rád ale nosím věci, které neuvidím na každém rohu. Extravagancí mě doplňuje i má přítelkyně a ,,obchodní investorka” Gabriela. Oproti tvým pochmurným malbám jsou boty velmi veselé – co je za tím? A kde si je člověk vůbec může objednat nebo rovnou koupit?Motiv bot je veselý, protože bych byl rád, aby oživovaly tohle i jiná šedá města. Chci lidem dát něco, v čem nebude ukrytý smutek a zlost každodenního městského života. Některá z mých děl se sice mohou zdát dost pochmurná, ale to už je jen pocit každého, kdo se na obraz podívá. Začínám pracovat na nových webových stránkách, zatím je možné si boty prohlednout na facebooku na strance VEIT a tam si je i objednat.veitart@seznam.czhttp://veitart.webnode.cz/

Lenka Veverková - napsáno pro Sem Tam

Autor: Lenka Veverková | sobota 10.4.2010 13:25 | karma článku: 12,63 | přečteno: 2689x
  • Další články autora

Lenka Veverková

Co je pravda, a co ne? (Mlčení bobříků, Přísně tajné: Hrubá nemravnost)

... přemýšlím u inscenací Mlčení bobříků a Přísně tajné: Hrubá nemravnost. Autorem obou divadelních her je Tomáš Dianiška, který se při psaní nechal „inspirovat“ skutečnými osobnostmi, událostmi a celkovou atmosférou dané doby.

27.2.2017 v 17:47 | Karma: 12,83 | Přečteno: 757x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Taková ta dobře udělaná činohra

Ona ho miluje hluboce, on ji rozumně. Ona žárlí na ni a zlobí se na něho, on vyžírá ji a ona chce zpět své peníze. A on podřezává svině. Zní to jako spletitá hra osudu nebo jako námět mexické telenovely?

27.4.2016 v 9:10 | Karma: 11,59 | Přečteno: 531x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Takže vy budete kritička!

"A co vy studujete?" zeptal se mě se zájmem komisař, když jsem znovu neudělala zkoušku z autoškoly. "DAMU," přiznala jsem a hlas se mi klepal. "Tak to byste neměla bejt nervózní, ne?

26.4.2016 v 9:30 | Karma: 16,66 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Osobní

Lenka Veverková

A žili šťastně až do smrti...

... říká se na konci skoro každé pohádky, aby byl happy end ještě umocněn a malé děti získaly pocit, že zlo zůstalo navždy poraženo a pravda a láska zvítězily nad lží a nenávistí. Ale bylo to tak doopravdy?

16.3.2016 v 18:28 | Karma: 10,80 | Přečteno: 577x | Diskuse| Kultura

Lenka Veverková

Jak jsem si vysnila terasu

Vyrostla jsem na vesnici. Obklopená přírodou jsem tudíž byla dennodenně. Každé ráno mě budilo kohoutí kokrhání a slunce, jež mohutně pražilo do mých oken situovaných na východ. Snídala jsem na zahradě, chodila jsem bosky

21.7.2015 v 14:45 | Karma: 25,54 | Přečteno: 3687x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

  • Počet článků 86
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 10069x
Impulzivní, nestálá a věčně nerozhodná. Má ráda kvalitní humor, kvalitní literaturu, kvalitní víno a svůj blog plný kvalitní nudy